Uddannelsens teoretiske fundament udgøres primært af mentaliseringbaseret teori, tilknytningsteori og narrativ teori.

Det narrative perspektiv indebærer i denne uddannelse en forståelse af, at livet får mening gennem fortællinger, og at der altid er flere historier, som kan fortælles end dem, der umiddelbart står frem. En grundantagelse i det narrative er, at problemet er problemet, og at menneskers identitet ikke blot kan defineres af en problemmættet fortælling, men også af levet liv og erfaring, som endnu ikke er blevet tillagt mening. Det narrative tror på, at løsninger og svar findes i de fortrukne fortællinger og ved at få udfoldet dem, vil det være muligt at få nye handlemuligheder i livet.

Viden om, hvad der stimulerer hjernen til følelsesmæssig udvikling, er vigtig, når vi vil støtte familier i at skabe de bedst mulige betingelser for barnets trivsel og opvækst. I samspil og relation med støttende omsorgspersoner, får barnet mulighed for at udvikle sine sanser, følelser, tænkning og empati og derfor har mentaliseringsevnen hos omsorgspersonerne betydning for, hvordan barnet stimuleres og motiveres til at udvikle sine følelsesmæssige og selvstændige kompetencer. 

Denne evne til mentalisering skal vi som fagpersoner have forskellige metoder til at kunne undersøge og understøtte. Uddannelsen vil derfor introducere værktøjer til dette.

Blandt andet vil de neuroaffektive kompasser blive gennemgået. Kompasserne tager udgangspunkt i tilknytning og i nervesystemets samspil med den følelsesmæssige modning. Vi fødes alle med evnen til tilknytning. Evnen til tilknytning er genetisk, men formes gennem vores miljø, stimulering, kultur og historie. Det grønlandske kulturelle aspekt er derfor en meget vigtig komponent i uddannelsens opbygning og forankring.

"Uddannelsen har været en fantastisk rejse, som har bidraget enormt til både min personlige og faglige udvikling. SIF har en helt særlig ånd præget af et meget kompetent og engageret underviserteam."
Dorthe Ditlevsen
"SIF har ikke bare været en terapeutisk uddannelse, men er blevet en måde at være i verden på. Det har givet mig et langt mere nuanceret blik på det at være menneske og jeg bruger min viden herfra hver dag, både i mit arbejdsliv og privat. For mig har det været livsforandrende at gå på SIF."
Sine Jelsing
"Jeg fik på SIF muligheden for både faglig og personlig udvikling blandt betydningsfulde relationer, hvilket gav mig en masse nye krydser i min historie. Krydser som jeg fortsat har fokus på både personligt og fagligt den dag i dag. SIF er med mig i mit virke hele tiden."
Helle Højlund
"Mine år på SIF blev på flere måder livsforandrende for mig. Det har været en uddannelse der både har bevæget mig arbejdsmæssigt og menneskeligt. Undervisningen har igennem alle 4 år været på et højt fagligt niveau med engagererede og dygtige undervisere. Rammen omkring SIF er et af de kærligste fællesskaber, jeg er stødt på. – Det har været det vildeste."
Malene Frickmann
"En terapeutisk uddannelse på SIF har betydet 4 fantastiske år med udvikling og store personlige oplevelser. Jeg har fået venskaber for livet og det har åbnet op for nye udfordringer jobmæssigt.
En unik oplevelse som har forandret mit liv og som jeg ser tilbage på med stor taknemmelighed."
Mette Legarth Holme